Ouders maak één vuist tegen het gedwongen onderwijssysteem

 

Vannacht kreeg ik een wake-up-call. Het was volle maan, 3 uur in de nacht en ik zat rechtop in mijn bed. Waar was ik tijdens mijn slaap onbewust mee bezig? Opeens wist ik het. Ik moet een oproep doen aan alle ouders wiens kinderen het moeilijk hebben in het onderwijssysteem, aan alle ouders wiens kinderen thuis zitten doordat ze ziek zijn, bang zijn of lijden vanwege school maar toch MOETEN. Aan alle ouders die zien dat hun kind schade oploopt doordat ze gedwongen worden in een systeem dat niet past.

 

 

Kinderen in Nederland hebben LEERPLICHT. Ze MOETEN naar school. Doe je dat niet dan dreigt de leerplichtambtenaar vaak met boetes. Vind je niet snel een oplossing dat wordt er gedreigd met een melding bij Veilig Thuis (VT).

 

Op Facebook zijn er allerlei groepen van ouders die hier mee te maken hebben. Ik voel de paniek, de angst en de druk die op ouders wordt gelegd.

 

Het zijn ouders van kinderen met labels.

Het zijn ouders van hoogsensitieve kinderen.

Het zijn ouders van kinderen die hoogbegaafd zijn.

Het zijn ouders van kinderen die zich anders ontwikkelen dan de norm.

Het zijn ouders van kinderen die authentiek zijn en willen blijven.

 

Deze kinderen kun je niet passend maken aan het onderwijs. Het onderwijs dient te worden aangepast aan deze kinderen.

 

Toch wordt er in het onderwijssysteem met alle macht geprobeerd om deze kinderen te kneden zodat zij zich ook aanpassen aan de norm. Een normatief systeem dat vraagt om: stilzitten, doen wat je opgedragen wordt, presteren, toetsen, een kwartier naar buiten, luisteren, antwoorden, vinger opsteken. Heel veel kinderen gaan kapot onder deze druk.

 

Hoe help je deze kinderen?

Door voorzichtig te zijn met het labelen van kinderen

Door de norm los te laten.

Door klassen kleiner te maken of door een speciale kleine klas binnen de school te creëren.

Door naar ouders en kinderen te luisteren.

 

Ouders van kinderen die zich anders ontwikkelen, zijn zich erg bewust van de ongelijkheid en onrechtvaardigheid van ons onderwijssysteem. Het is zaak om nu met z'n allen te gaan staan. Samen sta je sterker en dit is echt nodig. Het loopt de spuigaten uit.

 

Passend onderwijs

Passend onderwijs is ontstaan omdat we thuiszitters hadden. Het OCW wil het liefst alle kinderen in de klas maar dat gaat niet. Passend onderwijs werkt niet op die manier.

Er zijn tussen de 15.000 en 20.000 thuiszitters. Een thuiszitter is een kind waar geen passend aanbod voor is. Dit kost de gemeente gemiddeld een ton per jaar per thuiszitter.  Thuiszitters zijn klokkenluiders. Zij zeggen dat het nu echt genoeg is. Dat het anders moet.

 

Leerplicht

Iedereen die vastloopt met zijn kind(eren) weet dat leerplicht niet werkt. Zij weten dat de leerplicht afgeschaft dient te worden en omgezet zou moeten worden in leerrecht. 

Deze ouders weten ook dat het niet klopt dat zij hun eigen school niet meer mogen kiezen. Deze ouders weten dat het hier gaat om een machtsspel.

 

Wanneer scholen handelingsverlegen zeggen te zijn, worden ouders opgejaagd. Handelingsverlegenheid zegt echter niets over jouw kind maar zegt wel alles over ons verouderde onderwijssysteem. 

In dit leerstofjaarklassensysteem krijgen talenten, leren op eigen tempo, niveau en interesses te weinig kans.

 

Leerplichtambtenaren

De taak van de leerplichtambtenaar kan op de schop. In plaats van boetes opleggen en ouders angst aan jagen, kan de leerplichtambtenaar zich beter richten op het recht op onderwijs in de breedste zin van het woord. Hij of zij moet stoppen met het doen van zorgmeldingen.

 

Fotografie: Ronald Heidanus: https://schoolinbeelden.wordpress.com/
Fotografie: Ronald Heidanus: https://schoolinbeelden.wordpress.com/

 

Krachten bundelen

Ouders zouden met z'n allen moeten gaan staan en hun recht moeten gaan halen. Alle krachten bundelen dus met als doel voor elk kind een passende oplossing waar ouders en kind volledig achter kunnen staan zonder dwang.

 

Over wie heb ik het dan?

- Ouderkracht voor 't kind

- Stichting Mama Vita

- Ouders van thuiszitters 

- Stichting Autipassend Onderwijs Utrecht

- Ouders van hoogbegaafde kinderen

- Ouders van kinderen met AD(H)D

- Ouders van kinderen die thuis onderwijs genieten

- De Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs, de NVTO 

- @in1school, die zich inzet voor #inclusiefonderwijs volgens #VRPHart24

- @minvleven die mens centraal zet en hulpverlening niet in stukjes hakt.

- Ouders van kinderen die nu naar school gaan maar lijden en er bijna        aan ten onder gaan

- Ouders die genoodzaakt zijn te kiezen voor particulier onderwijs 

- Denk ook aan organisaties die ouders kunnen ondersteunen zoals            Operation Education, het Advies Centrum voor Thuiszitters

- De BelangenVereniging Intensieve Kindzorg

- Of organisaties die zich inzetten voor drop-outs zoals Feniks Talent en    Spirare

 

Wie vult deze lijst aan?

 

Wetten

De Wet gelijke behandeling staat boven de Wet passend onderwijs. En wist je dat de Wet passend onderwijs niet eens een wet is? Het zijn contracten!!!

 

Peter Hartkamp heeft zich de afgelopen 15 jaar verdiept in het onderwijs, de Nederlands onderwijswetgeving en de Rechten van de Mens. Hij schrijft in zijn boek 'Het gedwongen onderwijs voorbij':

 

Zeer veel problemen in het gedwongen onderwijs zijn te herleiden tot de dwang die op kinderen wordt uitgeoefend binnen de muren van de school. Naast de veroorzaker van veel problemen is deze dwang ook een directe schending van de rechten van het kind. Het Internationale Verdrag van de Rechten van de Mens en het daaruit afgeleide Verdrag van de Rechten van het Kind (IVRK) bieden de meest effectieve bescherming tegen dwang. Het IVRK van de Verenigde Naties is in 1990 door Nederland geratificeerd. Met de ratificatie van dit verdrag heeft de Nederlandse overheid zich verplicht deze rechten ook actief te voeren en te beschermen.

 

Kindgebonden onderwijsbudget

Ieder kind zou recht moeten hebben op een eigen onderwijsbudget zodat ouders ook kunnen kiezen voor particulier onderwijs, thuis onderwijs, onderwijs op een andere locatie of maatwerk zonder dat je daarvoor hoeft aan te kloppen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin om te bedelen om een PGB. Ouders willen immers onafhankelijk zijn van bemoeienis van buiten, hoe goed bedoeld dit ook is. 

Wanneer je onderwijsbudget koppelt aan het kind, zet je het kind en het gezin centraal en niet het onderwijssysteem. Onderwijs wordt dan een recht en geen plicht, dat je in alle vrijheid kunt inzetten.

 

Jeugdwet

De Jeugdwet gaat er (vaak onbewust) vanuit dat wanneer het niet lukt met een kind op school dit aan de ouders ligt. Dit is in de meeste gevallen een verkeerde veronderstelling! Of ze gaan er vanuit dat het aan het kind ligt. Dan heeft het kind een stoornis. Door kinderen te labelen verschuift de aandacht naar het kind in plaats van het onderwijssysteem, terwijl het kind helemaal niet stuk is.

 

Artikel 247

In artikel 247 van het Burgerlijk Wetboek staat dat de veiligheid van het kind gewaarborgd dient te worden. Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen, op te voeden en te beschermen.

 

Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. 

 

Ouders mogen en moeten hun kind dus beschermen wanneer het onderwijs hun kind geestelijk geweld aandoet.

 

Nieuwe wetten en regels

Mensen, laat je horen en verbind je met elkaar. Laat de controle niet over aan mensen die steeds meer regels gaan stellen om de controle te houden. Sander Dekker wil de Wet passend onderwijs aanpassen maar volgens Katinka Slump is dat helemaal niet nodig. Zij zegt dat in de motie van Rog en Ypma die is aangenomen op 8 juli 2016, de tweede kamer nadrukkelijk stelt dat de regels de inkoop van particulier onderwijs en particuliere zorg niet in de weg staan. Daar is geen nieuwe wet voor nodig. Kijk eerst naar wat het kind nodig heeft aan onderwijs en zorg en daarna pas naar hoe we het gaan bekostigen. Zij zouden de ruimte moeten krijgen voor oplossingen op maat, waarbij particulier onderwijs een mogelijkheid kan zijn.

 

Deze tijd wil geen eenheidsworsten meer. We willen variatie, diversiteit en creativiteit. Daarvoor is het nodig dat scholen ruimte krijgen om te veranderen. We hebben dus minder regels nodig en meer vrijheid om te experimenteren.

 

Naar het buitenland

Er zijn mensen die met hun kind(eren) Nederland verlaten. Ze worden ook wel thuiszittersvluchtelingen genoemd.

 

Lucille Netters zit bijvoorbeeld in Zweden. Zij ondersteunt ouders van hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen over zaken die met onze wetgeving te maken hebben. Zij roept ouders op om boven de wet te durven gaan staan. Voor meer informatie verwijs ik naar onderstaand pdf document.

De Wet schrijft voor…(Hb en HSP kinderen
Adobe Acrobat document 90.9 KB

 

Zembla 

Het programma van Zembla heeft al 2 keer aandacht besteed aan de gevolgen van de Wet passend onderwijs en er komt vast een derde uitzending. Hier nog eens aflevering 2 uit 2016.

 

 

Anniek Oosting, van Lichtflits, schrijft in het voorwoord van het boek 'Mogen zijn wie je bent, dat is geluk!' heel pakkend:

 

Dat er een verandering gaande is in de mens, kunnen we zien aan onze kinderen. Steeds vaker gebeurt het dat wanneer een kind naar school gaat, ouders ontdekken dat het 'meegaan' in het normale leerproces niet vanzelfsprekend is.

 

Het kind dat voor de schoolperiode vanuit zichzelf en op eigen wijze de wereld ontdekte en zo tot een ontwikkeling kwam, loopt vast op school, komt ineens niet meer tot leren en krijgt het stempel "anders".

 

Er is iets mis, is dan vaak de conclusie. Maar is er ook daadwerkelijk iets mis met deze kinderen, of laten ze haarfijn zien dat het onderwijssysteem waarin ze zouden moeten passen hen niet de ruimte geeft voor wie ze werkelijk zijn en waar hun behoeften liggen. Want mijn vermoeden, als ouder en leerkracht, is dat daar het knelpunt ligt. Deze kinderen hebben een grote behoefte om dicht bij zichzelf te blijven.

 

Het kind dat nergens past, dat steeds opnieuw te horen krijgt dat het het niet goed doet, wat moeite heeft om te leren zoals het moet leren, krijgt al jong veel voor de kiezen. Als ouder kun je daar wanhopig van worden, want je wilt graag het beste voor je kind en dat houdt ook in dat het de ruimte krijgt om gelukkig te zijn.

 

Ik geloof erin dat deze kinderen naar de aarde zijn gekomen om oude systemen te veranderen, dat ze de voorlopers zijn van een nieuwe tijd, dat ze laten zien dat het belangrijk is om trouw te blijven aan jezelf en dat wat je voelt van binnen. Dat het goed is om op eigen benen te staan en je eigen pad te volgen, om zelf na te denken en te doen op je eigen manier. En alleen al wat dat betreft, kunnen wij als gevormde mensen, daar een voorbeeld aan nemen.

 

Ook Ivo Mijland  maakt zich druk over het te snel labelen. In onderstaand filmpje legt hij kort uit hoe labelen werkt.

 

Wil je meer lezen over kinderen die tussen wal en schip vallen, dan verwijs ik je naar mijn boek:

'Mogen zijn wie je bent, dat is geluk!'  Een boek over de klokkenluidersfunctie van kinderen met labels, als spiegel voor onze samenleving.

Te bestellen via de site van Gaaf Kind: https://www.gaafkind.nl/5-boek-mogen-zijn-wie-je-bent/

 

Je kunt mij ook volgen op Facebook:

1. Mogen zijn wie je bent, dat is geluk

2. Gaaf Kind

3. De Reis van Pippi Langkous

 

Ingrid Verkuil

 

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 19
  • #1

    tineke.bleeker@live.nl (dinsdag, 14 maart 2017 00:40)

    En hoe wil je de krachten gaan bundelen? Middels een brede petitie? Er zijn genoeg groepen op f.b. die hiermee bezig zijn en die m.i. ook nog niet allemaal van elkaar op de hoogte zijn.Deze tekst van jou daarbij gebruikend.?

  • #2

    Mariska Soek (dinsdag, 14 maart 2017 07:40)

    i'm in

  • #3

    Frans Van Den Berge (dinsdag, 14 maart 2017 11:03)

    Ik ben gewaarschuwd door ouderen van over de 90 dat deze situatie van 1900 tot 1939 ook was in het onderwijs. Toen was al duidelijk dat authentieke mensen niet gedwongen mogen worden. Het waren de onzichtbare krachten in het onderwijs van 1946 tot en met de pensioenering van de kinderen van deze naoorlogse generatie dat dwang volledig weg was uit het onderwijs. Sinds 1998 is dwang weer aanwezig in het onderwijs. En opnieuw maken we dezelfde fouten.

  • #4

    Manon Meijer (dinsdag, 14 maart 2017 16:56)

    Ik ben druk bezig met het organiseren van "de week van het anders lerende kind". Eind april, rondom de cito, zal de lancering plaatsvinden. Er is al brede steun, oa van Ivo Mijland en ook bn'ers gaan zich inzetten.
    We zijn nog wel op zoek naar kinderen die willen vertellen over hun anders zijn.
    Als je nog kinderen weet, stuur dan een berichtje naar info@brightbrain.nl.

    Samen zijn we sterk!

    Hartelijke groet van Manon

  • #5

    Maaike (woensdag, 15 maart 2017 13:37)

    Ik wil heel graag helpen om krachten te bundelen maar hoe wil je dat gaan doen?

  • #6

    Ingrid Verkuil (woensdag, 15 maart 2017 14:51)

    Ik zal een oproep doen wie er willen meedenken en verschillende organisaties benaderen. Wordt vervolgd. Wat geweldig dat er zoveel mensen gereageerd hebben en het blog hebben gedeeld. Het leeft en de noodzaak wordt ingezien.
    Groetjes, Ingrid.

  • #7

    angelique (woensdag, 15 maart 2017 19:36)

    Het verhaal wat je schrijft is zo bekend en herkenbaar! Prachtig en duidelijk geschreven!
    Ruim 4 jaar hebben wij ook "een verhaal" met onze zoon. Sinds 3 jaar is hij thuis en dit is echt zijn "redding" geweest! We vielen en vallen van de ene schok en verbazing in de andere. Inmiddels hebben we een OTS (Onder Toezicht Stelling). Deze is gebaseerd op macht, manipulatie en de nodige leugens en zogezegde aannames en tunnelvisie!
    Vorige week schreef Katinka Slump: "Naam 'Veilig Thuis' geeft fout beeld nu veel kinderen juist buitenshuis onveilig zijn, bv op school, en stigmatiseert ouders..."Dit is zo waar!
    "De schuld" wordt bij kinderen en ouders gelegd. Telkens geven onze zoon en wij aan, dat wij niet degenen zijn die hem mis-handelen en be-schadigen. Deze verantwoordelijkheid dient echt bij scholen, zorgcoördinatoren, BJZ, Kinderbescherming, etc gelegd te worden!
    Ons grootse "cadeau" is dat wij volledige verantwoordelijkheid hebben genomen voor het welzijn, de veiligheid en de ge-zon-dheid van onze zoon! En dat blijven we doen! Dat onze zoon en wij weten wij hij IS en wat hij nodig heeft.
    Het hele schoolsysteem is erop gebaseerd om de maatschappij te dienen en gaat niet en nergens om het belang van welk kind of mens dan ook.
    Er is niks MIS met onze kinderen, er is wel iets aan de hand met onze kinderen!
    We zitten in een nieuw tijdperk: het Aquariustijdperk. De kinderen van NU zijn verbonden met wie ze zijn en zij weten dit! Dit is juist de bedoeling!
    Het is nodig dat wij onze kinderen serieus nemen en "beschermen" en vooral naar hen luisteren! Deze verantwoordelijkheid dienen wij te nemen!
    Door ons eigen verhaal heb ik de nodige informatie verzameld en ben ik de nodige contacten aangegaan. Weinigen hebben écht samen met ons verantwoordelijkheid genomen en het was en is een "eenzame" weg. Inmiddels ben ik wel in contact met een aantal ouders waarbij het regulier onderwijs ook niet aansluit en passend is bij hun kind.
    Het verhaal is al jaren bekend!!!
    Steeds ben ik op zoek geweest om te verbinden met andere kinderen en ouders. Het zijn zoveel eilandjes en als je deze gaat verbinden dan krijg je een diepe basis en dan kun je als ouders meer bereiken.
    Nu zie ik dat onze eigen weg ook nodig is geweest.
    Ik ben zo blij met jullie roep om te verbinden. Heel graag zet ik me mee in voor al onze prachtige, krachtige kinderen!
    De nood is heel groot en NOOD BREEKT ALLE WETTEN!
    harte-groet, Angelique

  • #8

    Patty kronenburg (zaterdag, 08 april 2017 23:17)

    Ik doe mee!!!!!!��

  • #9

    Marie-Louise (dinsdag, 11 april 2017 09:48)

    Ook ik zou je graag helpen krachten te bundelen nu beide kids goed zitten! Ik heb zelf nog wel wat idee-en hierover om mensen aan te schrijven die ons geholpen hebben...maar dan...?

  • #10

    Hanneke (dinsdag, 11 april 2017 12:29)

    I'm in too!

  • #11

    m. (vrijdag, 28 april 2017 22:38)

    de lijst kan aangevult worden met kinderen die nu naar school gaan maar lijden en er bijna aan ten onder gaan Maar ook met iedereen .lerendoe je omdat je nieuwschierig bent naar iets of een vaardigheid wilt leren .Wie heeft het ooit bedacht leren omdat het moet

  • #12

    Jessica benjamins (zaterdag, 29 april 2017 16:21)

    Gelukkig is er een lagere school in Culemborg die zonder overheidsbemoeienis is. De Werklast.
    Een prachtige school waar je kind heel blijft. Hopenlijk komen er meer van dit soort scholen.
    In mijn atelier kunnen kinderen die beschadigt zijn en denken niet meer te voldoen lekker vrij werken. Kunst kan heel helend werken.mijn atelier is in Amerongen wie meer informatie wil kan een mail sturen naar jes@bsolit.nl

  • #13

    Jessica (zaterdag, 29 april 2017 16:23)

    Moet zijn werklast vorig bericht

  • #14

    Jessica (zaterdag, 29 april 2017 16:24)

    Werfklas

  • #15

    louis hansen (zaterdag, 29 april 2017 21:35)

    Hier een praatje vanuit het onderwijs.
    Dat is mi volkomen verrot.
    Als de cijfers maar kloppen tov de inspectie. Zum kotsen!
    Het is juist mooi om te mogen werken met kinderen die iets anders zijn!
    Of ze nu hoogbegaafd of zwakbegaafd zijn.
    En nu...bijt ik mn tong af.

  • #16

    Conny (woensdag, 17 mei 2017 14:15)

    De lijst kan volgens mij ook aangevuld worden met de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs, de NVTO (http://www.thuisonderwijs.nl/).
    Er zijn zoveel ouders die wel thuisonderwijs zouden willen geven maar de wet maakt dit bijna onmogelijk en behandelt ouders/kinderen daarin ook niet gelijk. Wanneer je kind ook maar 1 dag naar school is geweest is je kans zo goed als verkeken om nog thuisonderwijs te mogen geven. Gezinnen 'vluchten' inderdaad naar het buitenland om toch thuisonderwijs te kunnen geven.

  • #17

    Anja Mekenkamp (donderdag, 25 mei 2017 11:37)

    Aanvulling: @in1school, die zich inzet voor #inclusiefonderwijs volgens #VRPHart24
    @minvleven die mens centraal zet en hulpverlening niet in stukjes hakt.
    @marcdullaert die #thuiszitters vrijstelling 5a herkeurt, zodat er meer kinderen #leerrecht krijgen.

  • #18

    petra (zaterdag, 10 juni 2017 08:48)

    Zo nodig!

  • #19

    Farina (dinsdag, 12 september 2017 10:57)

    Hoi ook wij hebben al 9 jaar ellende omdat mijn zoon met autisme naar school MOET mijn zoon is hierdoor helemaal overspannen! Hij is al van school gewisseld maar dit werkt ook niet,de school kan hem niet de rust regelmaat en voorspelbaarheid bieden die hij zooooo nodig heeft, hij zit nu 3 maanden thuis en we hebben weer een vrolijke jongen die weer kleine stapjes maakt in zijn ontwikkeling zolang hij maar niet onder druk staat gaat het goed net hem. We hebben laatst gesprek gehad met gemeente en leerplichtambtenaar en nu hebben ze ineens besloten dat hij in behandeling moet? Met als doel dat hij daarna weer terug kan keren naar school! Sorry maar geen enkele behandeling kan ervoor zorgen dat het autisme van mijn kind verdwijnt dus hij moet nu in behandeling omdat hij leerplichtig is ik word er doodmoe van dat andere mensen gaan beslissen wat het beste is voor mijn kind wij kunnen de zorg en opvoeding voor hem heel goed zelf aan daar hebben wij geen instanties voor nodig.


 

Contact:

ingridverkuil@gmail.com

 

06-17116863

 

Nieuwe Weteringseweg 151

3737 MG Groenekan

 

Facebook: Gaaf Kind (openbare groep)