Onderwijs in de 21ste eeuw

 

 

 

Wie of wat hebben we nodig in de toekomst?

 

Creatieve denkers.....

Mensen met een onderzoekende houding......

Mensen die goed kunnen omgaan met ICT > programmeurs

Mensen die goed kunnen communiceren, netwerken,samenwerken........

Out of the box denkers.......

Ondernemers, flexibele mensen.......

 

Het reguliere onderwijssysteem van nu:

 

We gieten er zoveel mogelijk in> resultaat gericht

Leerkrachten en kinderen hoeven hier niet over na te denken want we gebruiken methoden en die zijn door anderen bedacht.

De leerkrachten en de kinderen voeren het uit in een klassikaal leerstof jaarklassensysteem. Veel stof moet geautomatiseerd worden. We toetsen wat de kinderen geoefend hebben en alles is afgestemd op het gemiddelde van de klas. Er zijn meestal 3 leerlijnen (niveaus).

 

Welke kinderen passen niet goed in het onderwijssysteem van nu? Welke kinderen hebben een andere onderwijsbehoefte?

Het gaat om ongeveer 20% van de kinderen. Mijn gevoel zegt dat dit percentage steeds hoger gaat worden.

20% van de kinderen heeft een andere manier van informatie verwerken. Het zijn vaak beelddenkers, creatieve denkers, analystische denkers of out of the box denkers.

 

Deze kinderen krijgen soms RT om hun zwakke kant te versterken. Zij zouden m.i. meer hebben aan begeleiding in het versterken van hun sterke kanten.

Sommigen hebben een label; dyslexie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafd, NLD, Gilles de la tourette, DCD etc. Een label dat zegt: Er is iets mis met jou.

Het gevolg hiervan is een negatief zelfbeeld en faalangst waardoor zij gaan onderpresteren.

 

Nieuwe-tijd-scholen:

 

Kinderen maken hun eigen keuzes en ontdekken en gebruiken hun talenten.

Het gaat om het proces waar bij de leerkracht coach is en regelmatig kindgesprekken voert. De kinderen leren zelf na te denken en leren vanuit begrip. De leerkracht stelt de juiste vragen. Het kind krijgt steeds meer zelfkennis en weet waar zijn sterke en minder sterke kanten liggen.

Er is geen sprake van een leerstof jaarklassensystem. De kinderen leren van elkaar en de leeftijden lopen door elkaar. Elke leerling heeft zijn eigen leerlijn.

 

In Zweden en binnenkort in Nederland, bestaat het gepersonaliseerd leren waar het KED-programma wordt toegepast. Iedere leerling wordt gezien als een uniek individu die het maximale uit zichzelf haalt.

www.kunskapsskolan.nl

 

 

 


 

Contact:

ingridverkuil@gmail.com

 

06-17116863

 

Nieuwe Weteringseweg 151

3737 MG Groenekan

 

Facebook: Gaaf Kind (openbare groep)